طراحی و ایده پردازی

_ طراحی و ایده پردازی در آرشیت

 

به طور کلی  از نظر تئوری ، طراحی دارای سه بخش اصلی می باشد :

  1. گرد آوری اطلاعات اولیه ، بررسی شرایط محیطی و اقلیمی ، ارزشیابی پتانسیل پروژه ای ، مهندسی ارزش و ریسک ، تحقیقات و پژوهش و جمع بندی برای یک کانسپت (ایده ی اولیه) مطلوب در این بخش می باشد که به فاز صفر معماری معروف است.

  2. پس از انجام فاز صفرنسبت به یک اسکچ و کروکی اولیه با توجه به شرایط موجود و نیاز ها طراحی می گردد. در این بخش المان های اصلی معماری ( و حتی ابنیه و تاسیسات ) جانمایی و تنظیم می گردد. همچنین محدوده ی فضا ها به طور کلی (با استفاده از اطلاعات اولیه) مشخص می گردد که به فاز یک معماری مصطلح است.

  3. در این بخش با توجه به مشخص شدن متریال ها و اجزای اجرایی و طراحی نسبت به نقشه کشی دو و سه بعدی اقدام می گردد. تمامی نقشه های اعلامی شامل معماری ، عمران ، تاسیـسـات مکانیـکی و الکتریکی ، آتشنشانی و … با ذکر جزییات خدمت کارفرما تقدیم میگردد که به این مرحله فاز دو می گویند.

طراحی قلب تپنده ی هر پروژه می باشد. زیرا با انجام طراحی برنامه ریزی زمانی ، تعیین کیفیت و مشخص شدن هزینه ها میسر می گردد.

در پروژه های بازسازی و نوسازی ، طراحی فقط در فاز دوم به صورت دو بعدی یا سه بعدی انجام می شود که باعث عدم سردرگمی بابت انجام روند کار و مشخص شدن متریال ها می باشد که موجب قیمت دقیق برای پروژه است.

 انجام یک طراحی دقیق می تواند هم به کارفرما و هم به مجری ایده ی کاملی را از مقصد نهایی پروژه نمایش دهد.

  همچنین خلاقیت و ایده پردازی مجری (در چهارچوب خواسته های کارفرما) می تواند علاوه بر افزودن به زیبایی فضا ، به بهینه کردن فضا نیز کمک کند.